VOLVO FH16 700 V8
Vajon mitől lett az FH16 a világ legerősebb teherautója? Bemutatjuk a Volvo D16G-t - a Volvo FH16 dobogó szívét.
700 lóerejével és 3150 newtonméteres nyomatékával a Volvo legújabb 16 literes motorja új mércét állít fel a teherautó-piacon. Ez az első alkalom, hogy sorozatgyártású teherautó ilyen nagy teljesítményű, a legnehezebb és legnagyobb igénybevételt jelentő fuvarfeladatokra tervezett motorral mutatkozik be. A Volvo D16G 600 és 540 lóerős változatban is rendelhető.
Az új erőforrás a Volvo korábbi, 660 lóerős D16-os motorjának továbbfejlesztett változata. A 40 plusz lóerő és a valamivel nagyobb nyomaték mellett az új motor tisztább kipufogógázt bocsát ki. A nitrogén-oxid kibocsátás 40 százalékkal alacsonyabb, mint a korábbi motor esetében. Az új 16 literes motor teljesíti a 2009. október 1-jén hatályba lépő Euro 5 európai károsanyag-kibocsátási szabvány előírásait.
A nagyobb teljesítmény ellenére az üzemanyag-fogyasztás az előző motorgeneráció szintjén maradt. Számos intézkedés, köztük az áttervezett dugattyúk segítségével a Volvo mérnökei optimalizálták az égési folyamatot, és eleget tettek a nagy teljesítmény, a hatékony üzemanyag-felhasználás, az alacsony károsanyag-kibocsátás és a hosszú élettartam követelményeinek. A legnagyobb teljesítmény és a legnagyobb nyomaték egyaránt szélesebb fordulatszám-tartományban jelentkezik, mint korábban, ami hozzájárul a kiemelkedő rugalmassághoz. A motor egy új olajtermosztátot is tartalmaz, amely szintén kedvező hatást gyakorol az üzemanyag-fogyasztásra.
Az alapjárati zajszint 2 decibellel csökkent. Az előbefecskendezés segítségével, amely során kis mennyiségű üzemanyagot porlasztanak a hengerbe, finomabb égési folyamatot és lényegesen alacsonyabb zajszintet értek el.
További fontos változás, hogy a két legerősebb motorváltozat új, nagyobb kipufogógáz-utánkezelő rendszert kapott. Mivel a rendszer nagyobb mennyiségű átfolyó kipufogógázt képes kezelni, csökkent az ellennyomás, és így a teljesítmény-veszteség. A nagyobb kapacitású rendszer emellett jobb tisztítási teljesítményt is eredményezett. A korábbiakhoz hasonlóan SCR (szelektív katalitikus redukciós) rendszer gondoskodik a kibocsátott ártalmas gázok hatékony kezeléséről.
A Volvo D16G motort alapáron felszerelik az új, 230 kilowatt teljesítményű, elektronikusan vezérelt kipufogófékkel (EPG). Az elektronikus vezérlés lehetővé tette a mozgó alkatrészek számának csökkentését, ami egyszerűbb működést, nagyobb megbízhatóságot és kisebb tömeget eredményezett. Opcióként a Volvo Motorfék, a VEB+, is választható, 425 kilowatt fékhatással.